Hoe krijg ik meer views op YouTube? Dat leert u in dit blog over de YouTube vindbaarheid.
Hoe begin ik nou een succesvol YouTube kanaal?
Uit de praktijk blijkt dat het vaak toch lastiger is dan gedacht. In Deze spoedcursus gaan we je meer leren over de YouTube vindbaarheid en hoe je de kans kan vergroten dat jouw video’s viraal gaan.
Dit zijn de belangrijkste onderwerpen voor het genereren van meer views op YouTube.
1: Veel kijktijd, YouTube algoritmes ranken video’s op basis van kijktijd zorg er dus voor dat uw video’s worden afgekeken.
2: Een goede thumbnail (video afbeelding), als uw thumbnail saai is klikt helaas niemand op uw video. Zorg er dus altijd voor dat uw thumbnail opvalt.
3: Zoekwoorden (tags), zonder zoekwoorden wordt uw video minder makkelijk gevonden zorg er dus voor dat u gebruik maakt van zoekwoorden bij het maken van uw video’s. (de algoritmes scannen deze zoekwoorden namelijk)
4: De video omschrijving, ook scannen de YouTube algoritmes uw video omschrijven zorg er dus altijd voor dat u een goede video omschrijving heeft. In sommige gevallen worden er zelfs video’s op YouTube gevonden door de video omschrijving.
Kijktijd op video’s is erg belangrijk voor de vindbaarheid op YouTube.
YouTube maakt gebruik van algoritmes om uw video’s te ranken. Deze algoritmes scannen hoe de video’s bevallen bij uw publiek. Een van de belangrijkste indicatoren van het YouTube algoritme is de kijktijd. Hoe meer kijktijd u genereerd hoe hoger uw video wordt gerankt. Met andere woorden als een groot gedeelte van uw publiek de hele YouTube video afkijkt dan zien de YouTube algoritmes dit als positief en dat is natuurlijk goed voor de vindbaarheid. Maar als een groot gedeelte van uw publiek de video niet afkijkt zien de YouTube algoritmes dit ook en dat is niet goed voor de vindbaarheid. Sterker nog als uw video’s niet genoeg kijktijd opleveren verschijnen uw video’s ook niet op het YouTube homescherm of bij de aanbevolen video’s. Dus probeer dus altijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit te gaan. Het is namelijk beter om 1 maand lang te werken aan een video die +1 mln. views krijgt dan, aan 10 video’s die allemaal 1.000 views krijgen.
Verschillende manieren hoe YouTube uw video’s rankt
YouTube gebruikt verschillende manieren om uw video’s te promoten. Dit kan bijvoorbeeld via zoekwoorden (tags) maar dit kan ook via de homepagina of via de aanbevolen video’s. Laten we beginnen bij die laatste: De aanbevolen video’s, hoe komt u daar tussen? Dat is eigenlijk best simpel aanbevolen video’s krijgen kijkers te zien bij het kijken van een video die relevant is aan dat onderwerp. Bijvoorbeeld: U kijkt een filmpje over katten, dan is de kans groot dat naast die video 10 andere kattenvideo’s staan en dat zijn de zogenoemde aanbevolen video’s. U kunt tussen de aanbevolen video’s komen door 3 dingen op orde te hebben.
1: Uw video moet relevant zijn aan het onderwerp of het zelfde onderwerp hebben. 2: Uw video genereert genoeg kijktijd om tussen de aanbevolen video’s te staan (Erg belangrijk). 3: Uw zoekwoorden (tags) komen enigszins overeen met andere video’s over het onderwerp of hebben de zelfde zoekwoorden. (Aanbevolen video’s op YouTube creëren doorgaans tonnen tot miljoenen views).
YouTube video’s promoten via de YouTube homepagina
Wat is de YouTube homepagina? Als u YouTube voor het eerst opent en niks opzoekt komt u automatisch op de YouTube homepagina waar YouTube u video’s laat zien. Maar hoe verschijnen uw video’s op deze homepagina? Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat niet zomaar een video op de YouTube homepagina verschijnt. De homepagina van YouTube genereert erg veel views en is dus ook erg lastig om tussen te komen (de concurrentie is erg hoog). Echter is het natuurlijk wel mogelijk maar dan moet u wel echt een goede video hebben gemaakt. Ook moeten de YouTube algoritmes kunnen zien dat er veel kijktijd op uw video is en de video bij uw publiek in de smaak valt. Daarbij moet er ook nog eens veel op uw video geklikt worden. Als een andere video van hetzelfde onderwerp meer clicks binnenkrijgt is er kans dat die video voor gaat op de homepagina. Zorg dus voor een goede opvallende thumbnail (video afbeelding). De YouTube homepagina creëert doorgaans de meeste views dus als u echt veel views wilt genereren is het bijna een must dat uw video’s op de YouTube homepagina komen. (Video’s op de YouTube homepagina creëren doorgaans miljoenen tot tientallen miljoenen views).
YouTube video’s promoten via zoekwoorden (tags)
Een andere tactiek om uw video’s te promoten is via: zoekwoorden. Via zoekwoorden promoten creëert doorgaans niet zoveel views als aanbevolen video’s of video’s op de YouTube homepagina. Maar vergis u niet, ook met zoekwoorden kunt u tonnen views krijgen. Om te beginnen met het promoten van uw video’s via zoekwoorden kunt u het beste eerst een zoekwoorden analyse doen. Er zijn hier tools voor zoals: VidIQ (een Google chrome extentie). Met VidIQ kunt u bijvoorbeeld zien welke zoekwoorden uw concurrenten gebruiken. Tevens kunt u zien op welke plek uw zoekwoorden (tags) ranken. Als er bijvoorbeeld een #1 bij uw zoekwoord staat betekend dat uw video als eerste op de pagina verschijnt bij het zoeken naar die specifieke term. Ook kunt u met VidIQ zien hoeveel er op een zoekwoord gezocht wordt dit noemen we het volume. Ook bij zoekwoorden is het weer belangrijk dat u kijktijd genereert op uw video’s. Hoe meer kijktijd hoe hoger uw video rankt op een zoekwoord.
De video beschrijving is ook belangrijk voor de algoritmes.
Om een video te ranken op een zoekwoord of misschien zelfs op de homepagina is de video omschrijving ook belangrijk. Dit komt omdat de YouTube algoritmes dit allemaal scannen en er ook video’s gevonden kunnen worden op basis van uw video omschrijving. Probeer bij het maken van een video omschrijving altijd uw belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen. Dit is namelijk erg belangrijk voor de vindbaarheid.
YouTube thumbnails (video afbeeldingen) zijn ook erg belangrijk.
Een andere belangrijke factor voor de vindbaarheid van uw video’s is de video afbeelding. Als uw video een lelijke video afbeelding heeft is er kans dat er niet veel mensen op gaan klikken (hoe goed de video ook is). Een thumbnail (video afbeelding) speelt dus een belangrijke rol voor de vindbaarheid van uw video. Bij het kiezen van een video afbeelding (thumbnail) zorg er dan altijd voor dat u het leukste moment uit de video kiest. Op deze manier kunt u de kijker triggeren om op uw video te klikken. Daarbij zijn er tactieken om uw thumbnail nog opvallender te maken. U kunt bijvoorbeeld een rode rand (of een groene of blauwe) om uw video afbeelding zetten. Op deze manier valt uw video net iets meer op.